ruch-jest-zdrowy

Ruch a zdrowie

Od kilku dziesięcioleci lekarze powtarzają jak mantrę stwierdzenie, że ruch to zdrowie. I niby to słyszymy, niby się z tym zgadzamy, ale też szybko o tym zapominamy. Nie chce nam się, nie mamy czasu, mamy przecież dużo innych zajęć. Słowem, gdyby miganie się od aktywności fizycznej, pozwalało się nam odchudzać i utrzymywać organizm w dobrym stanie, bylibyśmy wniebowzięci. Tak jednak nie jest i trzeba jednak się trochę "pomęczyć".

Na szczęście nawet dla leniów, ruch to dość pojemna grupa czynności, które można wykonywać, przełamując wrodzoną niechęć. Do wyboru mamy aktywności począwszy od uprawiania sportów siłowych, wycieczek, codziennego biegania czy jeżdżenia na rowerze, na pogoni za autobusem czy pieszym spacerze do pracy skończywszy. Gdzieś pośrodku jest jeszcze taniec, nordic walking i im podobne zajęcia ruchowe.

Oczywiście nie każdy ma czas na regularne uprawianie konkretnego sportu, które to wiąże się z konkretnymi wyrzeczeniami i potrzebą zorganizowania sobie wolnego czasu – niezbędnego na ćwiczenia. Zupełnie jednak wystarczy ruch, który określić można jako rekreację.

Zdrowie przy okazji
Aby poprawić kondycję, czy ogólne samopoczucie wystarczy też ruch w formie zabawy, na przykład z dziećmi. Bieganie za nimi, może stać na równi z wysiłkiem, który potrzebny jest do przebiegnięcia maratonu. Te zwykłe czynności mogą pomóc nam, pokoleniu ludzi przywiązanych do krzeseł w biurze, w utrzymaniu choćby namiastki kondycji.
10-minutowy spacer po jedzeniu, grabienie liści, nawet sprzątanie domu – ważne jest, żeby codziennie przynajmniej pół godziny pozostawać w ruchu.

Konkretne korzyści zdrowotne
Od momentu, w którym postawiono tezę, że ruch to zdrowie, pojawiło się mnóstwo opracowań na ten temat. Takich, które udowadniają to stwierdzenie. Wynika z nich, że aktywność fizyczna kształtuje i utrzymuje w dobrej kondycji nasz układ sercowo – naczyniowy. Serce, poprzez wysiłek mobilizowane jest do zwiększonej częstotliwości bicia i szybszego pompowania krwi. Poprawia się więc nasze krążenie, a to ma niebagatelny wpływ na ogólną kondycję naszego ciała. Mniejsze ryzyko chorób, które jest tego skutkiem, to lepsze samopoczucie. A o to ostatnie chodzi nam najbardziej. Poprawia się też fizjologia, w tym funkcjonowanie takich narządów jak wątroba czy nerki oraz praca gruczołów wydzielania wewnętrznego, czyli cała gospodarka hormonalna.
Jednym słowem, same zalety!


Photo: Caspar Diederik / flickr.com/photos/storytravelers/
CC-License: CC BY
Link: creativecommons.org/licenses/by/2.0/